Matematikundervisning

Matematik problemer hænger ofte sammen med vanskeligheder med:

 

  • at kunne klokken
  • at have en tidsfornemmelse
  • at forstå mundtlige beskeder
  • at kende forskel på højre og venstre
  • at læse musiknoder
  • at komme til tiden
  • at holde orden
  • at strukturere og planlægge

 

 

Matematik er et abstrakt fag. Det bliver ofte undervist ud fra en verbal begrebsformulering. Så det kan være svært at forstå matematik, hvis man har bruge for mentale billeder, før det giver mening.  

Man skal kunne tænke lineært for at kunne regne. Man kan have nemt ved (ubevidst) at genkende mønstre, og finder måske hurtigt svaret på opgaven, men har svært ved at forklare, hvordan man er kommet frem til det.

Problemer med at regne/matematik hænger direkte sammen med den tidsforvrængning, der, på grund af desorientering, er almindelig for billedtænkere. 

Når man ikke har nogen tidsfornemmelse, er det umuligt at forstå begrebet sekvens, dvs. den måde ting følger efter hinanden på i en bestemt rækkefølge.

At tælle til 100 er et spørgsmål om sekvens. Man kan lære at tælle som en remse, men hvis ikke du har en fornemmelse for tal, er det svært at tælle baglæns. Derfor er det vigtigt, at man først lærer de grundlæggende begreber som tid, rækkefølge og orden/uorden, før man lærer at regne.

 

Davis matematik-beherskelse-program.

Programmet giver dig mulighed for at lære at beherske helt grundlæggende matematiske koncepter og begreber, der fjerner forvirring angående tal, multiplikation, division, decimaler og matematiske symboler.

Så vi arbejder ikke ud fra et hæfte for at lave opgaver, men arbejder med grundforståelsen og med at forstå logikken i matematik.

Derefter vil du være i stand til selv at udføre matematikopgaverne.

Vi arbejder også meget med opmærksomhed og fokusering. Vi vil bruge spil og bevægelse i stor stil.

Matematikprogrammet er et individuelt undervisningsforløb som tager mellem 30 – 50 timer.